En af kommunens mest eftertragtede skoler ligger lige rundt om hjørnet

Arkitekturen og beliggenheden ved havet gør, at skolebørnene har færre konflikter, og så lærer de en masse om at bruge og passe på vandet, fortæller skolelederen for Skolen i Sydhavnen – en af kommunens mest eftertragtede skoler, der ligger få minutter fra Engholmene Business Center.

Skolen, der ligger som en elegant supertanker ud over havnefronten i hjertet af København, har haft stor succes med at trække elever til. Skolen åbnede i 2012 på Teglholmen i Sydhavnen, og er blevet anderkendt både i lokalområdet og i resten af København. Mere end 80 procent af de lokale søger mod skolen, og skoleleder Morten Biering oplever jævnligt, at han bliver kontaktet af forældre fra resten af København, som ønsker at få deres børn ind på skolen. Derfor står skolen, der blev bygget helt ned til havnefronten i Københavns attraktive havnemiljø også overfor en udvidelse i 2020. Her vil endnu en bygning stå klar til at modtage alle de nye børn, som i takt med Sydhavnens udvikling flytter til området. Til den tid vil skolen have fire spor for hvert klassetrin, hvilket er en passende størrelse, lyder det fra skolelederen. Han understreger, at det er noget særligt at stå i spidsen for en offentlig skole, der har så høj arkitektonisk værdi og så stærk en profil, at den er en af de mest attraktive i byen.

”Vores profil og vores beliggenhed har uden tvivl gjort os til en attraktiv skole. Men så har vi også et personale, som er meget målrettet. De har virkelig valgt skolen for dens profil og vil gerne være med til at bygge det op. De brænder for det, og engagerede lærere mærkes også hos forældrene,” fortæller Morten Biering.

Skolen i Sydhavnen er placeret på Teglholmen, og dermed blot få minutter fra Engholmene. Skolen vil derfor være et oplagt valg for kommende medarbejdere hos de virksomheder, som vælger at slå sig ned på nogle af Engholmene Business Centers 35.000 kvadratmeter.

Færre konflikter
Skolen med det maritime tema er tegnet af JJW Arkitekter, den har form som et skib, der stikker ud mod vandet, og som små udendørs dæk på alle etager er der etableret legearealer for skolens børn. Og netop det at skabe faciliteter for børnenes udeleg har været vigtigt, fortæller Morten Biering.

”Vi kan mærke, at der er langt færre konflikter mellem børnene i firkvartererne, når de har plads nok. De har god plads at lege på, og der er mulighed for, at man kan finde ro og stilhed på nogle af de mindre afgrænsede terrasser og legeområder,” siger Morten Biering. Han understreger, at ambitionen hele tiden har været at undgå den klassiske asfalterede skolegård, som ifølge Morten Biering bedre egner sig til børneluftning end til leg.
I det hele taget er der skabt massevis af udendørsarealer med reb, hængekøjer, tårne og trapper, som inspirerer til masser af fysisk aktivitet.

Plads til refleksion

Havet og adgangen til vand har stor betydning for børnenes trivsel, lyder det fra skolelederen.

”Når man er ved havet, så har man udsyn. Det, at man kan se horisonten, giver ro. Man trives, når der er luft omkring én. Man ville sikkert få samme effekt ved at sidde og se ud over en mark. Alle har behov for sommetider bare at kunne se uforstyrret ud i luften. Man skal have plads til at kunne reflektere. Børn skal have plads til at kunne tænke og fordybe sig i fred,” siger Morten Biering.

Netop derfor bruges vandet som en stor del af børnenes undervisning. Alle elever går til svømning fra 0.-5. klasse. Børnene køres i busser til svømmehaller på Amager, i Valby og DGI-byen ved hovedbanegården. Skolen tilstræber at give børnene så gode forudsætninger som muligt for at tage have i brug, når man skal dyrke motion, men også som en del af undervisningen.

”Vi bruger det at være ved vandet rigtig meget. Vi er nede og kigge på skrald. Det giver anledning til at tale om vandmiljø og forurening, eller vi fanger krabber og ser på fisk og lærer om vandbiologi. Nogle uger om året laver vi også fælles tema på hele skolen, hvor vi sætter fokus på havet og vandet,” fortæller Morten Biering.

Skolen besøger ofte de Maritime Nyttehaver, hvor der dyrkes muslinger og østers nærved, ligesom lokale virksomheder i området som MAN Diesel inddrages i undervisningen og arrangementer på skolen. I det hele taget er ambitionen, at skolen ved havet skal række ud og stå som et fyrtårn i lokalområdet.